Zorg dat je lichaam voorbereid is op hoge dosissen straling van de zon!

Beperk de schade aan je huid.
USP
Wetenschappelijk onderbouwd
Risicofactoren om mee rekening te houden
Tips om je huid klaar te maken voor de zon
Paragraphs

Kijk jij er ook naar uit? Op vakantie gaan naar de zon!

Genieten van de rust en heerlijke zonneschijn.

Toch is het opletten met langdurig de huid bloot te stellen aan de zon. Daarom geven we je graag enkele tips om op een natuurlijke manier je huid te beschermen.

Er zijn een aantal risicofactoren waarmee je rekening dient te houden:

  • Weet welk huidtype je bent. Smeer je regelmatiger in als je type 1 of 2 bent en smeer je 30 minuten voor je in de vlakke zon komt zeker in.
  • Het tijdstip van de dag. Probeer niet te lang in de vlakke zon te vertoeven. Tussen 11-16u loop je een hoger risico op brandwonden. Bedek je huid, ogen en hoofd tijdens die uren bij langdurige bloodstelling met luchtige kledij, een kwaliteitsvolle zonnebril (CE aanduiding) en eventueel een leuk hoedje. Elk (zomer)kledingstuk heeft trouwens een beschermingsfactor (SPF) 10. Na 16u neemt het risico op zonnebrand af en hoef je niet zo frequent meer te smeren.
sunglass
  • Kies voor een natuurlijke crème die je huid helpt te beschermen. D.w.z. een zonnebrandcrème zonder chemische inhoudsstoffen, waaronder oxybenzone en retinylpalmitaat. Vele merken garanderen een preventieve bescherming tegen de schadelijkheid van UV-straling, maar de inhoudsstoffen van hun crèmes zijn vaak even schadelijk en kunnen evenzeer dezelfde gevolgen inhouden.
     
  • Er zijn tal van verschillende oliën die van nature een beschermingsfactor hebben: Tarwekiem (SPF 20), goudsbloem (SPF 14), avocado (SPF 4-15), jojobae (SPF 6-10), kokos (SPF 4-10). Ook amandel olie (SPF 5) en sheaboter (3-6) die eerder een lage SPF hebben. Maar dit wil eigenlijk zeggen hoe lager deze factor, hoe vaker je moet smeren en je huid ermee moet voeden.
     
  • Er zijn aanwijzingen van recent onderzoek dat goudsbloem olie of extract van deze plant de huid beschermt tegen UV-straling en de natuurlijke pigmentatie van de huid kan behouden. Sheaboter bevat vnl vitamine E en zal dus eerder je huid voeden. Daarbij wordt sheaboter vaak gebruikt om de verschillende oliën in de crème stabiel te houden. Het is dus interessant om bovengenoemde te combineren. Hun verscheidene eigenschappen maken het interessant deze oliën te combineren in één crème.
     
  • Er zijn nog een aantal mineralen en vitamines zoals Bètacaroteen (provit A), vitamine C en Selenium die de werking van deze oliën zullen ondersteunen en het risico op verbranden verkleinen. Let wel Bètacaroteen in een crème zal je goed moeten inmasseren. Een combinatie van deze ingrediënten in crème en/of voedingsmiddelen enkele weken voor je vertrek en tijdens je reis zullen je huid niet enkel voorbereiden en beschermen. Het zorgt ervoor dat je huid er optimaal gezond zal uitzien!
     
  • Als aftersun is het opnieuw belangrijk om voor natuurlijke inhoudsstoffen te kiezen. Hoogwaardige plantenolie en extracten van bijvoorbeeld aloë vera, sheaboter, goudsbloem, en smeerwortel bevatten inhoudsstoffen, waaronder allantoïne en vitamine E, die wondherstellend zijn.